tisdag 29 december 2020

Asiatisk-inspirerad kyckling med vitlöksris och jordnötter

Ingredienser


  • 2 st Vitlöksklyftor
  • 40g Smör
  • 200g Basmatiris
  • 600ml Vatten
  • 1/2 tsk Salt
  • 1 st ingefära
  • 2 st Lime
  • 1 st chili (kan ersättas med chiliflakes)
  • 2 st Salladslök
  • 2 st Morot
  • 1 Zucchini
  • 560g Kyckling-innerfilé 
  • 1 packet Honung (a ???)
  • 50 ml Sojasås
  • 40g Jordnötter
  • Salt
  • Peppar
  • Olivolja

Tillagning

1. Skala och pressa vitlök. Smält smör med en skvätt olivolja i en kastrull på medelhög värme. Fräs vitlök i 1-2 min. 

2. Häll i basmatiris, vatten och salt i kastrullen och koka upp. Sätt på ett lock och sänk sedan till låg värme. Lät riset sjuda under lock i 10 min.

3. Ta kastrullen av värme och låt stå under lock i 10 min, eller tills servering. 

4. Skala och riv ingefära. Riv limezest och dela limen i klyftor. Skiva chili tunt. 

5. Skär kycklingen i tunna strimlor på en separat skärbärda.

6. Blanda ingefära, chili, honung, sojasås, limezest, en generös skvätt limejuice och olivolja(2 tsk) till en marinad.

7. Hetta upp en skvätt olivolja i en stekpanna på medelhög värmde. Stek kycklingstrimlorna tills genomstekta, 5-6 min. Krydda med en nypa salt och peppar. 

8. Tillsätt hälften av salladslöken och stek i ytterligare 2-3 min. för sedan över till en skål.

9. Hetta upp en ny skvätt olivolja i stekpannan och fräs morot och zucchini tills de är mjuka, 4-5 min.

10. Tillsätt kycklingen, salladslöken ich marinaden och fräs ihop tills uppvärmt, 2-3 min. 

11. Fördela vitlöksriset och kycklingen mellan era tallrikar.

12. Toppa med resterande salladslök och jordnötter och serveram ed limeklyftor vid sidan av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar